Een meldpunt inrichten waar studenten zich op hun gemak voelen, vervelende ervaringen tijdens de stage bespreekbaar maken en sociale veiligheid als onderdeel van de onderwijsprogramma’s. Het is een greep uit de acties en inzichten uit de Wegwijzer Wensen en Grenzen voor de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag in het mbo, die vandaag is gepresenteerd. Komende periode gaat de houten wegwijzer op reis langs mbo-instellingen om de aanpak in de praktijk te brengen.

De Wegwijzer is het resultaat van de allereerste conferentie over de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag in het mbo van dit voorjaar. Meer dan 50 mbo-instellingen werkten mee aan de wegwijzer. Studenten, bestuurders, burgerschapsdocenten, opleidingsdirecteuren, stagebegeleiders en medewerkers sociale veiligheid dachten mee over hun eigen rol en behoeften.

Mbo als vliegwiel

Regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld Mariëtte Hamer, die het initiatief nam tot de aanpak in het mbo is blij dat de Wegwijzer er is: “Ik zie het mbo als een vliegwiel voor de maatschappelijke cultuurverandering: als we deze jongeren bewust maken en een veilige leeromgeving bieden, waarin ze zich durven uitspreken, kunnen zij dat ook op straat, in de kroeg of de sportclub. Voor zichzelf of voor een ander. En straks ook op al die werkvloeren waar zij terechtkomen en seksueel grensoverschrijdend gedrag veel voorkomt, denk bijvoorbeeld aan de zorg, de horeca en de reisbranche.” Uit cijfers van het CBS blijkt dat 32 procent van de meisjes en 12 procent van de jongens een vorm van seksueel grensoverschrijdend gedrag meemaakt in de tijd dat zij een mbo-opleiding doen. Dit kan zowel online als fysiek zijn. “Het mbo is een inspiratiebron als het gaat om het voeren van het gesprek over een kwetsbaar onderwerp als dit. Tijdens mijn gesprekken met mbo’ers ervaar ik steeds opnieuw met hoeveel lef en openheid zij over dit onderwerp praten,” aldus Hamer.

Beeld: © RCGOG

Voorbeelden uit de praktijk

Tijdens de presentatie lieten vier instellingen zien hoe zij de acties en inzichten uit de Wegwijzer vertalen naar hun dagelijkse praktijk. Het VISTA College besteedt tijdens burgerschapslessen aandacht aan de actualiteit over seksueel grensoverschrijdend gedrag, om zo te werken aan bewustwording bij studenten en docenten over de mate van onveiligheid die meiden ervaren en de impact hiervan op hun dagelijks leven. Het ROC Nijmegen liet zien hoe je het gesprek aangaat met jongens die zoekende zijn en kijken naar Andrew Tate, hoe je hier als docent begrip voor toont en hen tegelijkertijd laat inzien wat de impact is van zijn uitspraken en gedrag. Het Albeda College werkt aan een roadmap om de balans te vinden tussen harde maatregelen en herstel voor studenten die de grens zijn overgegaan. Het Koning Willem 1-college uit Den Bosch heeft een centraal meldpunt opgericht en ze voerden de campagne ‘Maak je punt!’, die de zichtbaarheid van het meldpunt moet vergroten en de drempel om te melden kan verlagen.

Burgerschapsonderwijs

Eerder pleitte Hamer ervoor om in de wet vast te leggen dat in het mbo-burgerschapsonderwijs aandacht is voor seksueel grensoverschrijdend gedrag en de machts- en genderpatronen die hieronder liggen.